septembrie 2021

Soia: mai mult decât un înlocuitor vegetarian

Soia apare într-o varietate de produse - de la tofu, lapte și iaurt de soia, până la pastă miso, burgeri de soia, pâine cu soia sau chiar ulei de soia. Având în vedere că cererea pentru această leguminoasă este în creștere, există din ce în ce mai multe feluri de a încorpora soia în dieta noastră. Vrei să descoperi mai multe despre diferitele produse din soia și cum sunt acestea folosite? Citește mai departe pentru a explora varietatea de produse și pentru a afla mai multe despre această sursă importantă de proteine.

Ești interesat să imporți produse alimentare și agricole americane?

Contactează-ne

Specialitățile din soia

Fie că vorbim despre laptele de soia, tofu sau pasta miso, din soia se pot obține numeroase produse care nu sunt populare doar în rândul vegetarienilor sau a veganilor. Companiile din SUA sunt cunoscute pentru calitatea, diversitatea și disponibilitatea specialităților din cereale. Există multe feluri și la fel de multe modalități de preparare a produselor din soia. Versatilitatea acesteia este surprinzătoare și promite o dietă variată și delicioasă.

Boabele de soia

Boabele de soia sunt bogate în proteine și potrivite pentru prepararea tocănițelor sau supelor pe timp de iarnă, oferind totodată multă valoare energetică. Cu toate acestea, soia este la fel de delicioasă și în salate. Boabele de soia nu pot fi consumate crude și trebuie înmuiate în apă sau fierte înainte de a fi folosite.

Germenii de soia

Germenii de soia pot fi cultivați cu ușurință chiar și în casă, fiind adesea considerați topping în preparate japoneze, precum bine-cunoscuta supă ramen. Germenii devin din ce în ce mai populari ca topping pentru pâine, fără a uita să-i includem și în pachețelele de vară sau primăvară.

Edamame

Edamamele sunt o gustare delicioasă, servită de regulă ca aperitiv. Traducerea cuvântului înseamnă „boabe pe o creangă” și face referire la un preparat popular din Japonia. Păstăile de soia verzi și necoapte sunt fierte în apă cu sare și deschise chiar înainte de servire. Acestea sunt consumate cu puțină sare și reprezintă o alternativă sănătoasă a chipsurilor, dar pot fi încorporate foarte ușor și în salate.

Făina de soia

Făina este derivată din boabe de soia măcinate, fiind amestecată de obicei și cu alte tipuri de făină. Este grozavă pentru preparate ce necesită coacere, întrucât poate înlocui ouăle. Gustul făinii de soia variază – de la note de fasole până la arome ușor dulci. Aceasta poate fi folosită și pentru închegarea supelor și sosurilor.

Laptele de soia

Această alternativă vegană pentru lapte este extrem de versatilă. Fie că îl adăugăm în cerealele de la micul dejun, îl servim în cafea și ceai sau îl integrăm în smoothie-uri sănătoase, laptele de soia este o opțiune vegetală grozavă. Acesta poate fi savurat în varianta simplă sau cu arome – de la ciocolată la banane.

Tofu

Tofu a fost consumat timp de secole de populațiile din China și Japonia. Cunoscut pentru gustul său neutru, acesta este produs prin amestecarea boabelor de soia cu apă pentru a forma un piure, care mai apoi va fi filtrat. După adăugarea extractului de sare de mare în laptele de soia rezultat, compoziția este încălzită. Astfel, proteina de soia se separă de laptele de soia și este presat în forma pe care o știm cu toții. Când vorbim despre tofu, cele mai importante sunt marinada și ingredientele care îi determină gustul. Tofu silken este un ingredient cheie în supa miso ce are o textură cremoasă și bogată, în timp ce tofu afumat se folosește ca topping în salate și feluri principale. Altă categorie este soia texturată, un alt substituent al cărnii. Aceasta se găsește sub formă de fripturi de soia sau în bucăți mici, fiind un înlocuitor al cărnii tocate, perfectă pentru varianta vegană a sosului Bolognese.

Sosul de soia

Cunoscut din gastronomia asiatică, sosul de soia este indispensabil când vine vorba de servirea sushi-ului și a altor preparate binecunoscute. Este produs prin combinarea boabelor de soia puțin fierte cu grâu copt, la care se adaugă alte microorganisme speciale. O soluție salină este adăugată la masa uscată de „koji” ce rezultă din acest proces. Fermentarea poate dura de la câteva săptămâni la mai multe luni, dar cu cât este maturat mai mult, cu atât devine mai calitativ și aroma sa mai puternică.

Miso

Miso își are originile în Japonia și este o pastă fermentată din boabe de soia, proporții diverse de orez sau orz și sare. Un mucegai numit koji este adăugat în mixul de soia. Pasta miso are un gust special și și-a căpătat faima ca bază a supei cu același nume. Chiar dacă este cel mai adesea folosită în prepararea supelor în stil japonez, pasta miso adaugă o savoare unică și în dressinguri pentru salate, sosuri, marinade, tofu la cuptor sau preparate cu legume.

Tempeh

Cunoscut ca o garnitură tradițională în Indonezia, tempeh este făcut din mucegaiul Rhizopus și boabe de soia. Fermentarea rezultată și procesul de prăjire sunt cele ce îi conferă aroma puternică de nuci și textura crocantă. Tempeh devine din ce în ce mai des întâlnit în restaurantele din toată lumea, fiind servit ca o garnitură sau sub formă de chipsuri. Tempeh tras la tigaie se potrivește perfect cu salate și multe alte preparate.

Burgeri și cârnați

Cârnații, burgerii vegetali și șunca vegană sunt alternative comune pentru produsele din carne și se regăsesc în orice restaurant sau supermarket. Există o varietate imensă și posibilitățile sunt nelimitate. De regulă, aceste produse conțin un amestec de tofu și proteină albă (gluten).

Sustenabilitatea este răspunsul

Consumatorii sunt din ce în ce mai atenți la modul în care comportamentul lor afectează mediul înconjurător. Acest lucru se observă și în creșterea cererii pentru produsele sustenabile.

Cultivatorii de boabe de soia din SUA asigură producția sustenabilă și sunt certificați de U.S. Soy Sustainability Assurance Protocol (SSAP). Soia crescută în SUA respectă practicile de sustenabilitate, fără conversii ale terenurilor sau distrugeri de păduri tropicale, având o emisie de gaze de seră scăzută. Peste 95% dintre fermele de soia din SUA sunt deținute de familii, iar varietatea produselor oferă alternative grozave pentru carne. Astăzi, Statele Unite reprezintă cel mai mare producător de boabe de soia cultivate sustenabil atât pe piața domestică, cât și în exporturile globale.

Alimentele pe bază de soia – un răspuns al comportamentului consumatorului de după pandemie ce indică prioritizarea sănătății și a bunăstării personale

Problemele privind sănătatea și bunăstarea sunt printre cei mai relevanți factori care schimbă atitudinea consumatorului și intenția sa de a consuma alimente pe bază de plante. Sănătatea și nutriția reprezintă motivele principale de cumpărare a alternativelor la proteina din carne, acestea fiind urmate de dorința consumatorilor de a-și diversifica dieta. Boabele de soia conțin nutrienții vitali unui stil de viață sănătos – proteine, grăsimi, carbohidrați, vitamine și minerale, dar și fitonutrienți ce acționează ca antioxidanți importanți. Marea varietate de preparate derivate din boabele de soia contribuie enorm la dieta noastră modernă, fiind potrivite pentru toate vârstele și ocaziile. În timp ce tot mai mulți bucătari pledează pentru preparate din soia pline de proteine, tofu și tempeh câștigă din ce în ce mai mult teren în rândul consumatorilor. Trendul pare să fie în creștere, având în vedere că cei mai mulți consumatori de alternative pe bază de plante fac parte din generația Millennials.* Produsele din soia sunt o alternativă excelentă pentru preparatele și dietele vegetariene, precum această rețetă de somon la grătar cu maioneză miso și sos de soia.

*NPD Group, studiu “Future of Plant-Based Snapshot, 2019

Distribuie pe