September 2021

Interviu cu Bart van Olphen – chef, autor, proprietar al brandurilor Fish Tales și Sea Tales și ambasador pentru producția sustenabilă a fructelor de mare în Olanda

Bart van Olphen este un bucătar specializat în fructele de mare, susținător al pescuitului sustenabil. A scris numeroase cărți de bucate, fiind un antreprenor ce susține producția sustenabilă de fructe de mare. A avut o multitudine de apariții în New York Times, Washington Post, Food and Wine Magazine și multe alte publicații.

Ești interesat să imporți produse alimentare și agricole americane?

Contactează-ne

Cum ai ajuns să fii implicat în industria fructelor de mare SUA?

Bart: Prima oară în care am călătorit în Statele Unite a fost în 2008, fiind și prima dată când am vizitat Alaska. Pe vremea aceea lucram la cartea Fish Tales despre pescăriile sustenabile din toată lumea. A fost uimitor să observ toate comunitățile de pescari și practicile lor diferite de ceea ce experimentasem până atunci în Europa. După ce am întâlnit pescarii din Alaska și am avut ocazia să pescuiesc, să gătesc și să petrec timp cu ei, m-am întors în Olanda cu gândul „wow, a fost grozav”. Fructele de mare de Alaska nu erau atât de populare în Olanda la acel moment, ceea ce mă făcea să mă gândesc la somonul sălbatic de Alaska și cum ar trebui acesta încercat de olandezi. Pentru mine, acela a fost momentul în care am început să împărtășesc poveștile impresionante ale pescarilor și fructelor de mare de Alaska, momentul în care am inițiat primele afaceri cu ei. Am simțit o nevoie puternică de a oferi industriei o platformă aici.

Înțelegem că ai pescuit împreună cu pescarii din Alaska. Cum a fost această experiență?

Bart: După cum probabil știți, mulți americani vizitează Alaska pentru a pescui, dar acolo am întâlnit familii stabilite permanent în Alaska, de regulă în zone mai izolate. A fost fascinant să am privilegiul de a întâlni comunitățile de pescari din Yukon, o lume total diferită față de orice văzusem până atunci. Am avut ocazia de a vedea cu ochii mei ce înseamnă pescuitul pentru acele comunități – este stilul lor de viață. Pescuitul este sursa lor de venit, dar și de proteine, în special pentru familiile din Yukon, de exemplu, acolo unde este principala sursă de hrană. Prin prisma acestei dependențe, este foarte important, chiar crucial, ca peștele să fie prins în mod sustenabil. Nu uitați că încă din 1959, când Alaska a devenit un stat, constituția a impus ca peștele să fie utilizat, dezvoltat și menținut în mod sustenabil.

Ce înseamnă pentru tine sustenabilitate și de ce imporți somon de Alaska?

Bart: Sustenabilitatea pentru mine înseamnă să te poți bucura de ceva la nesfârșit. Vreau să mă bucur de fructele de mare acum, dar și în viitor…producția de pește în mod sustenabil este singura noastră soluție, dar și mai important, singura soluție pentru ca următoarele generații să se poată bucura de fructele de mare. Trebuie să realizăm că peștele este unul dintre alimentele pe care îl obținem în mare parte din sălbăticie. Metodele de producție pot fi reglementate foarte ușor, dar prinderea peștelui este cu totul altă poveste. În Alaska am văzut cum proviziile de pește sunt gestionate și cum te poți bucura de mâncarea din sălbăticie într-un mod sustenabil. Am văzut pescăriile din Alaska, mărimea bărcilor, felul în care pescuiesc și numărul limitat de pești prinși. Instinctiv vei simți că somonul de Alaska este o alegere bună și responsabilă.

Este sustenabilitatea singurul motiv pentru care preferi să folosești somonul de Alaska?

Bart: Înainte să vizitez Alaska am crezut că gustul somonului pe care îl încercasem aici este cel adevărat, dar când am ajuns acolo am realizat că abia atunci am gustat pentru prima oară somonul – somonul sălbatic de Pacific. A fost de asemenea fascinant să descopăr diferitele specii de somon sălbatic, texturile și aromele lor. Chiar și prin gust poți simți că acel pește a trăit cinci ani și a fost nevoit să lupte pentru hrana sa – similar cu animalele de pe uscat – dar și grija pe care pescarii din Alaska au avut-o pentru el. Am văzut cu ochii mei cum pescuiesc, răcesc, taie și îngheață peștele – este un produs foarte special.

Care este preparatul tău preferat din cele create de tine?

Bart: Primesc întrebarea aceasta foarte des și nu îmi este deloc ușor să răspund. Depinde foarte mult de locul în care mă aflu. Fructele de mare încep cu o poveste. Așadar, când vizitez o comunitate de pescari, este vorba despre oamenii din acea comunitate, tradițiile și originile lor, cum prind, prepară și servesc peștele. Cred că atunci când sunt, de exemplu, în Islanda, preparatele la care folosesc produse ale pescarilor locali sunt cele mai bune. Când discutăm despre metode de preparare, trebuie să recunosc că sunt fan al gătitului peștelui întreg, în crustă de sare, deoarece așa se păstrează sucurile și aroma reală, reușind să deguști peștele în forma sa cea mai pură.

De ce crezi că ar trebui să țină cont consumatorii când iau decizii în privința cumpărării fructelor de mare?

Bart: Calitatea și sustenabilitatea! Nu spun că trebuie să alegi peștele sălbatic (chiar dacă mereu are un gust mai bun). În multe cazuri, acvacultura este o soluție de viitor (dacă este făcută cum trebuie). Consumatorii trebuie să se gândească și la contribuția pe care o aduc comunităților locale de pescuit. Cât mai mult venit trebuie să se întoarcă la aceste comunități. O opțiune viabilă ar fi încurajarea procesării peștelui la nivel local.

Bart, la ce ne putem aștepta de la tine pe viitor?

Bart: De la mine? Sunt în această călătorie de 20 de ani și misiunea aceasta nu se va termina prea curând întrucât mare parte din ocean este exploatat. Nu cred că mă voi retrage până în momentul în care pot spune că am făcut tot ce îmi stă în putere pentru a crește gradul de conștientizare asupra faptului că toți trebuie să consumăm și să ne bucurăm de fructele de mare într-un mod mai sustenabil!

NOTĂ: Dacă sunteți interesați, puteți găsi mai multe informații despre Bart van Olphen pe canalele sale de YouTube, Instagram și Facebook. În plus, Alaska Seafood Marketing Institute oferă informații despre industria fructelor de mare de Alaska, produsele din pește, activitățile desfășurate și mai multe detalii despre sustenabilitate pe Alaska Seafood Marketing Institute: Wild Alaska Seafood.

Distribuie pe

Abonează-te la newsletter și primești ghidul gratuit pe e-mail!